Instagram ^_^

Instagram : innueclanz
Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Sunday, August 25, 2019

Pengalaman Check Up di Dewan Bersalin Muslimah (DBM) Batu Caves 2019

Assalamualaikum.

Alhamdulillah semalam sampai jugak ke DBM Bt Caves untuk buat check up pertama kali dengan Doc Hamiza. Klinik bermula jam 9 pagi hingga 5 petang setiap hari Isnin hingga Jumaat.

Macam dedua anak sebelum ni tahun 2014 & 2015 aku dapatkan servis Doc Hamiza di GMC Gombak Medical Center. Malangnya GMC dah tutup sepenuhnya. Baru-baru ni GMC buka semula tapi dengan nama lain dan kemungkinan pengurusan baru.

Bila dah biasa di GMC, so bila ke DBM ni terasa lah servisnya berbeza. GMC dulu seawal jam 8 pagi klinik dah buka. Staff pun agak ramai. Di DBM staff mungkin sikit sebab cuma nampak dua orang je. Sorang di kaunter dan sorang lagi tak pasti sebab sekejap nampak sekejap tak nampak. Staff yang di kaunter tu lah jugak yang menyapu sampah dan mop lantai sebelum klinik buka pukul 9 pagi tu. Camne tahu? Sebab aku sampai awal, tak nak berebut so memang dah tercongok depan pintu kaca DBM tu dari jam 8.40 pagi.

Bila dah daftar (bagi buku) di kaunter, DBM takde saringan macam di GMC. Takde pun nurse yang akan timbang berat, ambik BP. Sampel Urine pulak hanya perlu bagi kalau kandungan dah 20 minggu dan ke atas. Di GMC dulu standard procedure mesti nurse timbang berat, ambik BP, bagi sample urine.

So di DBM masa masuk bilik doktor, time tu lah baru timbang berat dan ambik BP. Doc review buku mengandung, consultation pastu buat ultrasound.

Gitu lah sedikit sebanyak pengalaman check up di DBM. Overall ok, staff DBM pun ramah je dan yang paling penting doktor yang kita dah biasa jumpa ada di situ.
posted from Bloggeroid

1 comment:

++J.I.A.++ said...

Salam nak tnye. Dr Hamiza ok ke?

sebab bercadang untuk bsalin di situ.

Thank you