Instagram ^_^

Instagram : innueclanz

Monday, January 04, 2016

Tips Tidak Stress Semasa Berpantang

Assalamualaikum.

Alhamdulillah dah berlalu lebih kurang sebulan aku berpantang.  Boleh dikatakan berpantang kali ni emosi lebih stabil berbanding masa berpantang anak pertama dulu.  Walaupun adalah jugak ups and downs yang jenuh laki aku nak melayan tapi aku simpulkan berpantang kali ni agak kurang stress.

Antara tips nya;

1. Terima keadaan diri yang tengah lemah.  Teran beranak tu penat hokey!!  Jangan nak gedik ingat ko gagah perkasa sangat.  Takde lah suh terbaring 24 jam, tapi bila rasa mcm tak larat tu bawa-bawa la duduk atau berbaring.

Contohnya nk mandi/buang air ke.  Masa dalam bilik air tu kalau rasa xlarat.  Ko lex lex je dulu. Duduk dulu ke atas tandas duduk tu. Xpayah nak kejar apa sangat tapi pastikan lah ada org lain tengokkan anak ye.  Jangan lah siap mandi wap bagai pastu anak kat luar melalak kelaparan sampai biru.  Duhh~

2.  Bawa-bawa pejam mata kalau rumah bersepah atau baju yang dilipat tak memenuhi spesifikasi jiwa kau atau barang disusun bukan ikut lokasi yang ko tetapkan. 

Bersyukur dan berterima kasih lah dekat orang yang sudi mengemas rumah/lipat kain/susun barang tu.  Macam aku mostly en. Suami lah dan sudah pasti xmemenuhi spek aku.  Huhu~ sebab kita orang pompuan ni mmg camni, drawer tu khas lampin je ye.  Mittens booties lain2 tempat ye.  Bla bla bla so on dan so forth.  Kesian laki achik.  Bertabah ye sayang. 


3.  Jangan bersedih kalau susu badan tidak memberangsangkan.  Ingat lagi masa Izz Fahim dulu konon dah terer sgt, mengaji dgn google dan FB je.  Kekonon nak tegar EBF (exclusive Breast Feed) sampai anak dehydrate.  Kencing izz macam keluar darah ok sebab ko xbagi susu cukup dekat dia!! Nasib la Izz Fahim tu bertahan dan kuat.  Kalau jadi apa2 camne? Sampai mati lah aku xmaafkan diri sendiri.

Makanya untuk anak kali ni.  Susu xcukup, dia melalak.  No worries campur jela dengan susu formula.  Abaikan cakap2 orang luar.  Depa apa tau.  Yang nak hadap anak kita tu kita bukan dia!!  Walaupun aku kekadang weng jgk sbb kali ni susu tak banyak tapi cuba jadi positif.  Allah susun tu dah terbaik kita usaha jelah

KESIMPULAN 

Kesimpulannya untuk tak nak stress kita kena belajar menerima.  Terima badan xkuat, terima keadaan rumah bersepah,  terima susu kurang. 

Dan aku sendiri ni pun masih dalam proses menerima walaupun boleh kata sepanjang masa menjerit aje sebab Izz Fahim punggah bakul mainan, minum air milo tuang ke lantai, makan sepah sepah. 

Tu belum lagi campur baju berbakul-bakul tak berlipat.  Habis lipat sebakul datang lagi dua bakul.  Pakai baju ke buat show baju ktorg ni.  Pastu habuk sana habuk sini, huwaaaaaa~~  

Fuuh fuuh bertenang bertenang.  Jangan stress.  Hehehe (^_^)V


Post a Comment