Instagram ^_^

Instagram : innueclanz
Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Monday, September 20, 2010

Kg Mak Chili, Kemaman With Luv ♥♥

Salam,


Aku membesar di Kg. Mak Chili, Kemaman, Terengganu..Aku tak igt aku duduk situ dari umur berapa tapi sejak tadika aku dah bersekolah di TABIKA Mak Chili, pastu bersekolah di Sek. Rendah Sultan Ismail dari Darjah 1 - Darjah 6..Kitaorg memang takde sedara mara pun kat kampung tu, tapi tinggal di situ dengan suasana yang harmoni seolah-olah tu lah kampung aku.  Aku ada raaaaamai kawan kat sana yang lebih kurang sebaya, pastu boleh kata memang kenal orang² kampung kat situ.
Lepas je exam UPSR tahun 1992, kitaorg berpindah ke Kedah sebab ayah aku kena bertugas di sana..Sejak dari itu, seingat aku baru sekali kitaorang jejak Kg. Mak Chili tu.  Dan Alhamdulillah, tahun ni 2010..lagi skali kami sekeluarga dapat ke sana..Rindu sangat dengan kampung tu...Hampir semua dah berubah..Sepanjang perjalanan dari Dungun ke Kemaman pun semua dah berubah, traffic light banyak sungguh.. Tensi tul asyik kene berenti..huhuhu~

Bila sampai je area Bakau Tinggi, aku dah macam hanyut..Sebab otak ligat imbau kenangan lama masa kecik² dulu..pernah naik beca gi skolah (dulu² tak naik van, ayah aku upah orang beca hantar n ambik balik skolah)..pastu pernah jatuh basikal, pastu gi minum ABC lepas balik skolah, gi pekan Chukai naik basikal sambil pegang payung sebab hujan..yang tu aku gi ngan si Linda Elier (xtau ko igt ke tak Linda) Kenangan lah semua ni..riiiindu sangat pada kenangan lalu.

Raya ke-empat baru ni, sebelum balik KL, kitaorg singgah visit neighbour lama kat Kg. Mak Chili ( Pak Su Din & Cik Ya sekeluarga) dan sempat singgah umah kawan parents aku di Kg. Mak Chili Paya (Cik Lan & Cik Zah sekeluarga)

Mcm² dah aku melalut..Tapi dalam gembira, ada jugak duka bila menerima khabar yang kawan skolah rendah kitaorang Suria Wardah kembali ke rahmatullah sehari sebelum Syawal..Al-Fatihah, semoga roh ditempatkan di kalangan orang² yang beriman..

Jom lah layan gambar penyinggahan kitaorang di Kemaman
{Petronas Kemasik}

{Rasanya ni dah area Bakau Tinggi}


{Kitaorang dengan Paksu Din & Cik Ya Sekeluarga}

{Rumah belakang tu lah yg aku duduk,
nampak tak yg bumbung merah tu}

{Mama wif Cik Ya}

{Ni persinggahan kedua - Family Cik Lan n Cik Zah}

{Seronok dpt jumpa kawan lama, keje gelak je}

{Tak puas² peluk..Cik Zah ni rindu mak aku sampai menangis lah}


Insyaallah ada rezeki aku nak turun Kemaman lagi, sbb aku nak gi jengah skolah rendah aku tu..pastu ada ramai lagi yg masih stayed sana..so bole la meet up sekejap..

10 comments:

Unknown said...

meriahnya beraya, besttt :)

A Fans of Lee Family said...

huhu..
org kemamang gop dia..
lain kali mai la ke kijal..
kg qaseh kat sana :)

Unknown said...

Allaaa... bestnyer! Dah lama aku tak lalu area Kg. Mak Chili, Jabor Kubor seme tu.... Kalo pi Kmn, lalu area bandar aje. Zaman baru kawen tu ada la lalu kat tpt ABC, ais jagong tu wiv my hubby (masa mude2 dulu)... tapi dah tak dak pon. Syahdu jap. I still remember, mangkok kecikkkkk aje. 50sen ker 30 sen? Aku dok ngidam nak mkn nasi lemak si Bashri nihh.
Zaman schoolah kat Kemaman best lah... I'll never trade it for anything else in d world.

Juju said...

@ ieda - bestttt sgt =)

@ Najwa - la, qaseh orang kijal ke? ok, klu akak pegi, akak singgah umah najwa lah..hehehe

@ Lin Elier - linda, 30sen kut aku rasa ABC tu..zmn tu duit mahal..nasi lemak si bashri tu mmg PLG SEDAP di dunia kut!! betul tu linda, memori kita zmn skolah mmg takleh trade dengan apa benda pun..sbb tu aku teringin nak gi semula, nak visit skolah kita..

Unknown said...

Kalo aku jadi Bashri, dgr statement ko nih... terus pikiy nak buat fast food ala melayu... Nasi Lemak On D Go... Mana ada org buat lagi kat KL.... Asyik Ns Lmk Kukus Ayam Rempah gerai aje. Try penangan ikan aye plak tuh.

Tak yah wat grand2 mcm restoren Ns Lmk Antarabangsa....

Juju said...

betul wei, bukan aku sorang..cuba tanya orang lain budak baya kita..kenal bashri tak? sure semua org kata bashri nasi lemak? sedap nasi lemak dia..even mak aku, if aku mention bashri, dia tau yg jual nasi lemak tu..huhuhu~ sbb aku rasa aku penah jugak beli lebih n bawak balik bg mak aku rasa

Anonymous said...

bestnya beraya kat kampong! missed kampong days.. kat Sg mana ada kampong lagik! have to join u one fine day. ehekk.. self invite plak! Have fun k:)

kaklia said...

wahhhh berjalan jauh rupanya...mesti seronok kan dpt balik kg tempat u membesar. dulu adik akak ada duduk kat kg kijal kemaman, kg tu betul2 berdepan dgn masjid kemaman. so dulu mmg setahun sekali akak mesti nak pegi melawat adik kat situ, but now dia dah pindah ke k.terengganu. sekarang bila nak ke kt lalu je lah kat kemaman tu...tapi mmg seronok lah area sana kan, makan sedap2...pendekata terengganu mmg best...:)

Juju said...

@ Manis - kalau datang malaysia, nnt singgah umah parents i, nnt u bole feeling kampung ;)

@ Kak Lia - betul tu k.lia, terengganu mmg best..Chukai tu pun best..dulu2 ms sy kecik mmg takde apa lsg situ..tapi best je duduk..skrg dah macam2 ada..memori banyak tu bandar tu..hehehe

Unknown said...

2015-6-26 xiaozhengm
michael kors outlet online
oakley sunglasses sale
michael kors outlet
abercrombie
kate spade handbags
polo ralph lauren
coach factory outlet
pandora outlet
coach factory outlet
prada handbags
kate spade uk
kate spade bags
michael kors outlet
oakley sunglass
oakley sunglasses wholesale
coach factory outlet
kate spade outlet
chanel bags
nike air max
burberry handbags
ralph lauren uk
oakley sunglasses
coach outlet store online
air max 90
cheap jerseys
ralph lauren
jordan shoes
gucci outlet
chanel online shop
cheap oakley sunglasses
true religion outlet
ray ban outlet