Instagram ^_^

Instagram : innueclanz

Thursday, July 22, 2010

Percubaan Pertama Waffle Maker

Salam,

Aku kan hari tu mcm gile waffle..ntah hape2 kan..pastu mcm org gile gak duk carik waffle maker (konon nak buat waffle sendiri lah tu)

Dekat mudah.my, ada lah org jual waffle maker cap TAKADA (or cap TAK ADA kawan aku si LINDA kata) RM 75..

Ikut hati mmg nak beli dah ni..tp kebetulan kitaorg singgah Tesco Selayang..nak dijadikan cerita..terjumpa lah waffle maker ni..harga RM 55 je klu tak silap..fuhh selamat duit aku sket ;)

So ni lah percubaan pertama aku dgn waffle maker baru..

DISCLAIMER: Sila jangan harap waffle anda sama seperti di kedai!!

Lekuk waffle maker ni tak dalam, jadiknya hasil mmg takkan sama mcm dkt kedai..Tapi bole je..cuma time aku buat ni kat umah topping choc tu tak beli lagi so takde lah cantek waffle aku, tp rasa sedap je H kata 
(H tu asal bini buat semua pun sedap)




Bahan-bahan ( 3 set x 5 keping )

* 2 biji Telur
* 3/4 cwn Susu segar
* 2 tbsp Minyak sayur
* 1 cwn Tepung
* 1 1/2 tsp Baking powder
* 1 1/2 tsp Gula
* 1/2 tsp Garam

Cara-cara

1. Panaskan electric waffle maker.

2. Pukul telur sehingga berbuih sedikit. Campurkan susu & kesemua bahan2 lain.
Campurkan sehingga sebati.

3. Tuangkan ke dlm waffle maker & tutup sehingga masak (waffle maker ada
mcm2 brand, jadi ikut arahan memasak spt tertera dlm manual waffle maker
anda). Tips - jgn tuang adunan terlalu sedikit nanti tak nampak pattern ataupun
jika terlalu byk adunan, ia akan melempah & bentuk pun kurang menarik.

4. Hidangkan dgn topping kegemaran anda seperti madu, maple syrup,
icrecream atau jem
Post a Comment