Instagram ^_^

Instagram : innueclanz
Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Thursday, July 22, 2010

Percubaan Pertama Waffle Maker

Salam,

Aku kan hari tu mcm gile waffle..ntah hape2 kan..pastu mcm org gile gak duk carik waffle maker (konon nak buat waffle sendiri lah tu)

Dekat mudah.my, ada lah org jual waffle maker cap TAKADA (or cap TAK ADA kawan aku si LINDA kata) RM 75..

Ikut hati mmg nak beli dah ni..tp kebetulan kitaorg singgah Tesco Selayang..nak dijadikan cerita..terjumpa lah waffle maker ni..harga RM 55 je klu tak silap..fuhh selamat duit aku sket ;)

So ni lah percubaan pertama aku dgn waffle maker baru..

DISCLAIMER: Sila jangan harap waffle anda sama seperti di kedai!!

Lekuk waffle maker ni tak dalam, jadiknya hasil mmg takkan sama mcm dkt kedai..Tapi bole je..cuma time aku buat ni kat umah topping choc tu tak beli lagi so takde lah cantek waffle aku, tp rasa sedap je H kata 
(H tu asal bini buat semua pun sedap)




Bahan-bahan ( 3 set x 5 keping )

* 2 biji Telur
* 3/4 cwn Susu segar
* 2 tbsp Minyak sayur
* 1 cwn Tepung
* 1 1/2 tsp Baking powder
* 1 1/2 tsp Gula
* 1/2 tsp Garam

Cara-cara

1. Panaskan electric waffle maker.

2. Pukul telur sehingga berbuih sedikit. Campurkan susu & kesemua bahan2 lain.
Campurkan sehingga sebati.

3. Tuangkan ke dlm waffle maker & tutup sehingga masak (waffle maker ada
mcm2 brand, jadi ikut arahan memasak spt tertera dlm manual waffle maker
anda). Tips - jgn tuang adunan terlalu sedikit nanti tak nampak pattern ataupun
jika terlalu byk adunan, ia akan melempah & bentuk pun kurang menarik.

4. Hidangkan dgn topping kegemaran anda seperti madu, maple syrup,
icrecream atau jem

13 comments:

Anonymous said...

wa sangat suka makan waffle...
nak buat lah juga...tapi kena kumpul duit nak beli waffle maker..hahahaa

Ken Wooi said...

waffle is nice.. especially when it's crunchy =)

Juju said...

@ sir marcello - kumpui sehari je dah bole beli kut sir..lain lah saya kumpui sebulan..huhuhu

@ ken - tis one will not make ur waffle crunchy even u let it burn inside..sob sob sob

Unknown said...

Amboih.. dia corak bunga/clover leaf rupanya! Cantik, tapi waffle cross tu tak dlm eh Jue? Tak mcm A&W punya tu? Aku nak tanya la.. A&W nak juai tak kat aku mesin waffle depa tu.

Eiii.. ang ni buat aku terlioq plak pagi2 begini.
(lap lap mulut & taik mata skali)

Juju said...

a'ah tak dalam langsung linda oi, tapi bole je la takat nak makan sendiri tu..aku rasa ada store yg jual waffle maker hat jenis besi tu..mcm depa jual kat booth waffle tu, tp tak silap aku member aku kata sebiji besi tu rm350 kut..ceh, tak kuasa aku nak beli, takat sebulan pun belum tentu aku masak sekali waffle tu, baik aku guna hat rm55 hengget ni je...kan kan kan :D

Cik Oney said...

nyum3..sedap...heeee...nk try la nanti...

Juju said...

sila lah buat jugak oney

baincardin said...

Salam.

Cahaya-Bagaimanakah rupa kebesarannya? Jom kita menghayatinya bersama! ^_^

Unknown said...

Jue, baru perasan hang pi letak link blog aku, rajin betoi ang ni. Thanks ya. Jangan ada org komplen mati bosan baca blog aku yang tak canggih tu dah la (eh, tp dah mati, cemana dia nk komplen)

Unknown said...

Mak aihh... RM350! Kot aku bukok kedai waffle baru balik modai kot.. Betoi kata ang, bukan nak mkn ari2 pon...

Juju said...

heheh, lawak la statement hang ni linda oi :D saje je aku kasi backlink..aku sll je letak link gitu klu org tu ada blog ;) sharing is caring maaa..

tau takpe..tak kuasa aku nk bli waffle maker yg mahal tu, klu beli jugak, harus muntah darah sbb hari2 makan waffle (maklumlah waffle maker mahai) hohoho

Apoi said...

aku dok cari waffle maker kat tenet tetiba terjah blog nie. Bila dok siasat macam kenai.. kah kah kah..

Juju said...

apoiiii..misss you!!!