Instagram ^_^

Instagram : innueclanz
Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Wednesday, September 30, 2009

Resepi Nasi Dagang


Mak saya kata, ilmu perlu dikongsi =)


Ema, ni dia resepinya..kalau dah buat jgn lupa pos yer..hehehe ~


NASI DAGANG

Bahan-bahan :

Beras pulut
Beras biasa
Pati santan
Halia - dihiris halus-halus
Halba
Bawang merah - dimayang halus
Air (air paip pun boleh)
Garam

Cara-cara

1. Beras pulut & Beras biasa disatukan dan direndam di dalam air 1 malam (semalaman)
2. Basuh campuran beras tadi, tos kan airnya kemudian dikukus
3. Apabila nasi agak-agak masak, keluarkan dan digaul rata dengan air
4. Kukus semula nasi tadi sehingga betul2 masak
5. Masukkan garam ke dalam pati santan
6. Apabila nasi sudah masak, keluarkan dan digaul rata dengan pati santan yang telah dimasukkan garam tadi
7. Masukkan halia, bawang merah & halba ke dalam nasi tadi
8. Gaul rata nasi sehingga berminyak


GULAI IKAN TONGKOL
(atau disebut ikan aya oleh orang terengganu)

Bahan-bahan:

Ikan tongkol
Asam keping

Bahan 1
Kulit kayu manis
Buah pelaga
Bunga cengkih
Bunga lawang
Ketumbar
Jintan manis
Lada hitam

Bahan 2
Belacan
Bawang besar
Halia
Lengkuas

Bahan tambahan
Pati Santan
Santan Cair
Cili boh
Kerisik
Cili merah
Cili api
Garam - secukup rasa
Gula - secukup rasa


Cara-cara

1. Rebus ikan tongkol dengan asam keping & Masukkan sedikit garam
2. Kisar Bahan 1
3. Kisar Bahan 2
4. Campur Bahan 1 & Bahan 2 ke dalam satu bekas (mak saya kata kisar asing-asing) hehehe
5. Masak pati santan dengan api kecil sehingga pecah minyak
6. Setelah pecah minyak, masukkan santan cair, kacau rata
7. Masukkan campuran Bahan 1 & Bahan 2 (rujuk langkah 3) ke dalam periuk yang berisi santan tadi
8. Masukkan cili boh
9. Masukkan kerisik
10. Masukkan garam & gula secukup rasa
11. Masukkan ikan tongkol yang direbus tadi
12. Akhir sekali baru masukkan cili merah & cili api


ACAR TIMUN

Bahan-bahan:

Timun
Carrot
Bawang besar
Cili Besar
Cuka
Garam - secukup rasa
Gula - secukup rasa

Cara-cara

1. Potong timun & carrot dengan bentuk 4 sepi panjang (alah yg mcm selalu tu lah)
2. Masukkan semua bahan ke dalam 1 bekas dan kacau rata

Sedia untuk dihidang :D

7 comments:

emaikram said...

wah..tq jue...nanti bila2 senang ema nak try buat.. kena ada mood nak buat dulu baru menjadi..maklumlah nasi dagang ni susah juga nak buat bagi org kedah...heheheh

kusut said...

nasik dagang!!!! rase macam nak try buat tapi panjang sungguh resepi nye ye. hehe

Juju said...

ema --> sila lah buat, nnt dah buat kasi up dkt blog hasilnya yer

kusut --> aku saje bg resepi panjaaaaannng..bg korang tgk satu2..sbb aku assume org mcm aku, tak reti memasak dan sentiasa berharap resepi tu selengkap yg boleh :D ngeee~

kusut said...

oh detail tu sangat bagus. aku pun blaja masak ikut intenet je :P. tapi panjang tu membuatkan makhluk yg kurang rajin cam aku ni kus smangat. hehe

Juju said...

erm..tak bagus jugak terlalu detail ek, org malas nak baca :D

klu aku rajin sure aku dah tempek gambar utk setiap step tu,mesti org suke tengok :D tak payah baca, tgk gambar je faham

tp tu lah, aje gilerr aku nak menangkap gambar jer masa mak aku memasak, harus dihempuk dgn periuk nnt :D

Juju said...

"jue,teringat dulu time dok sek 24 pernah rasa nasi dagang mak ko buat...sodap...hehehe "


Sue, apsal aku tak nampak komen ko ek? tp aku tempek la kat atas tu..bg pihak mak aku, aku ckp tm kasih sue :D
*muskil, adakah aku terdelete komen sue?

Unknown said...

thanks babe!